loading...

نکاتی درباره دنیای آنلاین

هنگامی که شما یک پروژه را مدیریت می کنید ، محدودیت سه گانه همیشه از همه مهمتر است. چگونه می توانید دامنه ، برنامه و هزینه پروژه را کنترل کنید؟اما نگرانی چهارم نیز وجود دارد که به همان اندازه مهم است و

شهاب ترابی بازدید : 88 دوشنبه 03 آذر 1399 نظرات (0)

هنگامی که شما یک پروژه را مدیریت می کنید ، محدودیت سه گانه همیشه از همه مهمتر است. چگونه می توانید دامنه ، برنامه و هزینه پروژه را کنترل کنید؟

اما نگرانی چهارم نیز وجود دارد که به همان اندازه مهم است و گاهی در پرده مدیریت پروژه فراموش می شود و آن کیفیت است.

مهم نیست که بهترین ابزار مدیریت پروژه را داشته باشید ، هر مرحله را برآورده کرده و در بودجه پروژه را به اتمام برسانید ، اگر تحویل پذیری استانداردهای کیفیت را نداشته باشد. به همین دلیل مدیریت کیفیت پروژه بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید : سیستم مدیریت اطلاعات پروژه

 

مدیریت کیفیت پروژه چیست؟

مدیریت کیفیت پروژه شامل فرآیندها و فعالیتهایی است که برای کشف و دستیابی به کیفیت محصولات قابل تحویل یک پروژه استفاده می شود. با این حال ، کیفیت می تواند یک کلمه دست نیافتنی باشد.

کیفیت چیست؟ در حالی که می توانستیم در مورد معنای "واقعی" کیفیت ادامه دهیم و از روش سقراطی برای گفتگو در مورد بسیاری از معانی ممکن استفاده کنیم ، پاسخ برای مدیریت پروژه تعریف بیشتری دارد.

کیفیت به سادگی همان چیزی است که مشتری یا ذینفع از محصول قابل ارائه به پروژه نیاز دارد. با نگه داشتن تعریف به مشتری یا ذینفع ، مدیریت کیفیت می تواند تمرکز باریک تری داشته باشد ، این بدان معناست که احتمال دستیابی به اهداف خود بیشتر است.
مفاهیم مدیریت کیفیت پروژه

مدیران پروژه بر اجرای یک طرح مدیریت کیفیت پروژه نظارت دارند. ایده اصلی ، دوباره ، ارائه یک محصول یا خدمات به مشخصات مشتری یا ذینفع است. انجام این کار مستلزم دانستن مفاهیم مدیریت کیفیت است.
رضایت مشتری

بدون رضایت مشتری کیفیتی وجود ندارد. حتی اگر یک کالای تحویل پذیر از تمام جوانب آنچه مشتری یا ذینفع درخواست کرده است ، برآورده شود اما در مواردی که روند کار رضایت بخشی نداشته باشد انجام می شود ، مشکلی وجود دارد.

البته ، قابل تحویل باید با الزامات توافق شده مطابقت داشته باشد در غیر این صورت پروژه شکست خورده است زیرا محصول پروژه و مدیریت پروژه با انتظارات مشتری یا سهامدار مطابقت نداشته است.

به همین دلیل است که اجرای کنترل کیفیت به معنای مدیریت فرایند و افراد است. با مشتری یا طرف ذینفع خود مرتباً ملاقات کنید تا آنها را در جریان پیشرفت پروژه قرار دهد. بازخورد آنها را دریافت کنید و اطمینان حاصل کنید که کاملاً شفاف با آنها هستید تا بعداً از بروز مشکلاتی جلوگیری کنید.
پیشگیری از بازرسی

کیفیت رایگان نیست. هزینه کیفیت (COQ) پولی است که برای حل مشکلات در طول پروژه و سپس پس از پروژه برای رفع هرگونه خرابی هزینه می شود. اینها به دو دسته تقسیم می شوند: هزینه انطباق و هزینه عدم انطباق.

هزینه انطباق را می توان یک هزینه پیشگیرانه دانست. این هزینه ها در درجه اول مربوط به آموزش ، مراحل تهیه اسناد ، تجهیزات مورد نیاز و زمان لازم برای انجام صحیح کیفیت است. هزینه های دیگر مربوط به این می تواند شامل آزمایش ، از دست دادن آزمایش مخرب و بازرسی ها باشد.

هزینه عدم انطباق به هزینه های خرابی داخلی اشاره دارد. این موارد شامل این است که باید چیزی را دوباره کار کنید یا حتی آن را کاملاً قراضه کنید. هزینه های بیشتر می تواند ناشی از بدهی ها ، کار گارانتی و تجارت از دست رفته باشد.

بیشتر بخوانید : نرم افزار EDMS

پیشرفت مداوم

این مفهوم از مدیریت پروژه با کیفیت را می توان در شش سیگما و مدیریت کیفیت جامع (TQM) یافت و به طور غالب در مفهوم پیشگیری از بازرسی برجسته شده است.

این مفهوم ، همانطور که در عنوان آن توضیح داده شد ، یک تلاش مداوم برای رسیدگی به بهبودهای قابل تحویل در طول زمان است. چه از طریق تغییرات کوچک ، افزایشی و چه از طریق تغییرات بزرگ ، فرصت شناسایی و رسیدگی به تغییرات همیشه وجود دارد.

استفاده از این مفهوم همچنین به معنای نظارت و مستند سازی مداوم هر مسئله ای است که پیش می آید ، بنابراین می توانید از درس های آموخته شده هنگام مدیریت پروژه های آینده استفاده کنید. به این ترتیب ، شما یک پروژه کارآمدتر اجرا می کنید و احتمالاً اشتباهات را تکرار نمی کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 57
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 167
  • بازدید ماه : 95
  • بازدید سال : 1,132
  • بازدید کلی : 8,236